آموزش Disavow کردن

آموزش دیسوو کردن

آموزش Disavow کردن : مهم نیست که در چه سطحی از مهارت سئو قرار دارید،  بسیار حرفه ای هستید یا یک سئو کار مبتدی در هر صورت شما باید آموزش disavow کردن را فرا گرفته بگیرید. یکی از آموزش هایی که یک سئوکار در ابتدای کار خود یاد میگیرد این است که بک لینک های اسپم یا مخرب را از سایت خود حذف کند تا از جریمه شدن توسط گوگل جلوگیری کند در ادامه ی این مقاله ما به آموزش disavow کردن بک لینک ها می پردازیم و تمامی نکاتی که برای این کار باید رعایت کنید را آموزش می دهیم.

 

disavow کردن یعنی چی؟

Disavow ابزاری است برای رد کردن بک لینک های اسپم یا مخرب یعنی شما از این طریق بک لینک هایی که نمیخواهید را رد می کنید این کار باعث می شود که دیگر گوگل تاثیرات مثبت یا منفی این بک لینک ها را روی سایت شما اعمال نکند. اگر به زبان ساده تر بخواهیم بیان کنیم یعنی شما با این روش به گوگل میفهمانید که نمیخواهید هیچگونه تاثیری از بک لینک هایی که به سایتان داده شده است روی اعتبار سایتتان باقی بماند.

 

چرا باید از disavow استفاده کرد؟

به طور کلی سه دلیل اصلی وجود دارد که شما باید از disavow دیسوو کردن استفاده کنید.

  • برای حذف disavow که رقیب ها ایجاد کرده اند

اگر شما در دنیای بی انتهای سئو وارد شده باشید می دانید که یک تکنیک به نام سئوی منفی وجود دارد این تکنیک را اکثرا رقیب ها برای یک دیگر انجام می دهند به این منظور که ممکن است سایت رقیبتان برای شما تعدادی بک لینک بی ارزش و مضر را از سایت های اسپم خریداری کند تا گوگل به شما نمره ی منفی بدهد. زیرا گوگل فکر می کند که این بک لینک ها را خودتان خریداری کرده اید و قصد استفاده از روش کلاه سیاه را دارید و نتایج سایت شما را پایین می آورد. ( خود گوگل توصیه کرده است که بک لینک های مضری که به سایتتان داده شده است را از سطح وب حذف کنید یا اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید از ابزار disavow استفاده کنید تا لطمعه ای به سایتتان وارد نشود)

 

  • برای حذف کردن بک لینک های اسپم که خودتان ایجاد کرده اید

اگر شما سئو کار مبتدی باشید یا سئو سایتتان را به افراد تازه کار یا بی تجربه بسپارید گاهی ممکن است بک لینک هایی را ایجاد یا خریداری کنید که برای سایتتان مخرب باشد و نه تنها به سئو سایتتان کمک نکند بلکه باعث کاهش اعتبارتان نیز بشود به همین منظور زمانی که متوجه ی این اشتباه شوید میتوانید از طریق ابزار قدرتمند disavow این بک لینک ها را حذف کنید.

 

  • واکسینه کردن سایت

یکی از روش هایی که یک تکنیک سئو محسوب می شود واکسینه کردن سایت می باشد. در این روش زمانی که شما در حوزه ی سخت و پر مخاطبی میخواهید فعالیت کنید میتوانید یک سری بک لینک های بی ارزش را خریداری کنید و خیلی سریع آن ها را disavow کنید. در این روش شما به گوگل میفهمانید که به سایت شما بک لینک های بی ارزشی داده می شود و میخواهند به شما لطمه وارد کنند و در طی زمان گوگل به صورت خودکار بک لینک های اسپم داده شده  به سایتتان را حذف خواهد کرد.

 

چه بک لینک هایی را disavow کنیم؟

  • لینک هایی که با تعداد زیاد از یک دامنه به سایتتان داده می شود
  • لینک هایی که از سایت های هک شده به شما داده می شود
  • لینک های دایرکتوری ها
  • لینک هایی که دارای اسپم اسکور خیلی زیاد می باشند
  • لینک هایی که از سمت یک دامنه ای با نام مشکوک به سایتتان داده می شود
  • لینک های نا مربوطی که به سایتتان داده می شود
  • و…

 

چگونه بک لینک های اسپم را شناسایی کنیم؟

روش اول: تهیه فهرست بک لینک ها به صورت زنده (لایو)

اگر شما جز افرادی هستید که بک لینک های داده شده به سایتتان را از طریق سرچ کنسول گوگل چک میکنید به شما پیشنهاد می دهیم حتما به صورت لایو بک لینک هایتان را نیز چک کنید زیرا سرچ کنسول دیر به دیر بخش لینک های خود را به روز رسانی می کند و در این زمان ممکن است اثرات مخرب زیادی به سایت شما از طریق بک لینک های اسپم وارد شود.

 

روش دوم: استفاده از ابزار های بیشتر

ابزار های مختلف زیادی هستند که  به صورت لایو یا زنده بک لینک های داده شده به سایت شما را نشان دهند مانند: moz   ، ahrefs ، semrussh ، nailpatel و… که میتوانید از آن ها استفاده کنید. البته اگر شما در حال سئو کردن یک سایت ایرانی می باشید پیشنهاد می کنیم که از ابزار ahrefs استفاده کنید که در بین بقیه ی ابزار ها بهترین عملکرد را دارد.

 

 

آموزش Disavow کردن بک لینک ها

قدم اول: در ابتدای کار شما باید یک لیست از از تمامی بک لینک های بی ارزش و مضری که برای سایتتان ایجاد شده است را تهیه کنید. ( برای تهیه ی این فهرست می توانید از ابزار های گفته شده در بالا استفاده کیند.)

قدم دوم: در سیستم خود یک فایل نوت پد notpad با فرمت txt ایجاد کنید (توجه: از هر ابزر دیگری به جز نوت پد نیز میتوانید استفاده کنید فقط باید فرمت فایل txt با کد UTF-8 یا 7 بیتی ASCII باشد) و طول هر آدرس یا URL نمیتواند بیشتر از 2048 باشد و حداکثر حجم فایل 2 مگابایت باید باشد که از 100 هزار سطر بیشتر نیز نباید باشد ( چه سطر موجود خالی باشد چه پر) و اگر میخواهید یک کامنت بگذارید یا متنی اضافه وارد کنید باید قبل از نوشتن متن از علامت # استفاده کنید.

 

نکته: قبل از این که نحوه ی وارد کردن بک لینک های مضر به داخل فایل متنی یا txt را آموزش دهیم باید بگوییم که شما به دو روش میتوانید بک لینک را disavow کنید:

  • میتوانید به صورت کلی آدرس یک سایت را disavow کنید تا همه ی بک لینک هایش بی اثر شود.
  • میتوانید یک آدرس یک صفحه ی موجود در سایت را disavow کنید.

قدم سوم: برای وارد کردن نام یک دامنه به فایل ایجاد شده باید دقیقا به صورت زیر اسم دامنه را وارد کنید .

domain: webtanik.com

یعنی به جای webtanik.com نام هر دامنه ای که میخواهید را بنویسید. و برای حذف کردن یک صفحه لازم است به صورت زیر اقدام کنید.

# won pages to disavow

http://spam.webtanik.com/stuff/comments.html

لازم است بدانید که نام هر دامنه را باید در یک سطر مجزا قرار دهید همچنین اگر میخواهید آدرس یک صفحه از سایت را در فایل خود قرار دهید آن را نیز در یک سطر مجزا باید بنویسید.

 

قدم چهارم: زمانی که لیست شما آماده شد باید آن را از طریق ابزار disavow به گوگل معرفی کنید برای این کار باید ابتدا وارد آدرس https://search.google.com/search-console/disavow-links  شوید و نام سایتتان را وارد کنید ( اگر سایتتان را در سرچ کنسول ثبت کرده باشید لازم به وارد کردن نام سایت به صورت مجدد نیست) و سپس در انتها باید فایل متنی که قبلا آماده کرده اید را آپلود کنید.

ابزار دیسوو

قدم پنجم: بعد از آپلود کردن یک ایمیل دریافت میکنید که تایید می کند گوگل لیست شما را دریافت کرده است. ( اگر قبلا یک لیست به گوگل ارائه کرده باید با پیغامی مواجه می شوید که سه گزینه دارد 1.cancel: با انتخاب این گزینه لیست disavow بک لینک های قبلی را از بین برده اید  2. Download: با انتخاب این گزینه لیست قبلی را دانلود کرده اید 3. Replace: با انتخاب این گزینه لیست چدیدتان را به لیست قبلی اضافه می کنید)

نکته: اگر بعد از disavow کردن لینک ها بازم هم گزارشی در سرچ کنسول مشاهده کردین نگران نباشید چون disavow کردن به معنای نادیده گرفتن می باشد نه حذف کردن پس منتظر حذف شدن این بک لینک ها نباشید.

 

گوگل سریعا لیست آپلود شده ما را disavow می کند؟

به محض آپلود کردن فایل خود شما نباید منتظر بی اثر شده بک لینک ها باشید زیرا این کار زمان بر است و ممکن است بین یک تا چند هفته طول بکشد و به مرور تاثیر این بک لینک ها از بین برود و گاهی (به ندرت) ممکن است که گوگل این اقدام شما را نادیده بگیرد و کاری انجام ندهد پس شما باید صبور باشید و هر 10 یا 15 روز بک لینک های سایت خودتان را چک کنید و به محض دیدن بک لینک های مضر سریعا آن ها را disavow کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر و با زبان ساده نحوه ی disavow کردن بک لینک های اسپم یا مخرب را به شما آموزش دهیم و نکاتی که باید هنگام دیساوو کردن رعایت کنید را تذکر دهیم. حتما به شما پیشنهاد میکنیم اگر قصد دیساوو کردن بک لینک های خود را دارید ابتدا آموزش disavow کردن را فرا بگیرید و سپس اقدام کنید تا دچار مشکل نشوید چون ممکن است با قرار دادن برخی از لینک های مهم و پر بازدید در لیست دیساوو ها ضرر های جبران ناپذیری را به سایتتان وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

محبوب ترین دسته بندی ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟