چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی یکی از مباحث بسیار مهم در طراحی وب سایت است، که در بخش آموزش سئو داخلی آمده است.  قبل از اینکه این مبحث را توضیح دهیم، بهتر است سری به گذشته بزنیم و معیار ها را برای بالا بردن سئوی یک سایت بررسی کنیم. یکی از روش های قدیمی روش کیورد استافینگ است.

 

روش کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چگونه است؟

در گذشته یعنی حدود 10 سال پیش که هنوز بحث تراکم کلمه ی کلیدی وجود نداشت، متخصصان سئو از تکرار زیاد کلمه ی کلیدی برای بالا بردن سئوی سایت خود استفاده می کردند. به این صورت که اگر محتوای سایت درباره ی قطار مسافر بری بود به وفور در متن از واژه ی قطار استفاده می کردند. مثلا قطار مشهد، قطار تهران، قطار اصفهان و … . اما امروزه این روش منسوخ شده و حتی استفاده ی بیش از اندازه از کلمه ی کلیدی باعث ضعیف نشان داده شدن سایت می شود.

در ادامه به تعریف چگالی کلمه کلیدی می پردازیم:

در سایت ها بنا بر محتوایی که دارند یک سری از کلمات که به موضوع اصلی وب سایت اشاره می کنند بیشتر از بقیه تکرار می شوند که به این کلمات، کلمات کلیدی گفته می شود.  این تکرار ها باعث افزایش چگالی کلمه کلیدی می شود. که چگالی زیاد کلمه باعث بالا رفتن سئوی سایت ( آموزش سئو ) و در نتیجه بیشتر مورد توجه کاربران قرار می گیرد. البته این امر هم مانند خیلی مسائل دیگر باید در حد نرمال و قابل قبولی باشد. در گذشته موتور های جستجو این گونه بودند که هر چه چگالی کلمات کلیدی سایتی بالا تر بود سئوی آن را بالا می بردند اما اکنون اگر تعداد کلمات کلیدی زیاد از حد باشد سایت را به عنوان اسپمر معرفی می کنند و آن را جریمه می کنند.برای اطلاعات بیشتردرباره ی نحوه ی بالارفتن سئوی وب سایتتان از وبسایت وبتانیک دیدن کنید.

روش کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

از چه کلمات کلیدی استفاده کنیم:

بنا بر محتوایی که داریم نباید فقط واژه ی اصلی را به کار ببریم بلکه باید واژه های مرتبط را نیز استفاده کنیم. به طور مثال اگر درباره ی کاهش وزن مقاله می نویسیم نباید فقط به کاهش وزن بسنده کنیم بلکه باید واژه های مرتبط که کاربران برای سرچ به کار می برند، مانند روش سریع کاهش وزن، روش گیاهی کاهش وزن و … استفاده کنیم. و حتی می توانیم از کلماتی که سایت های رقیب استفاده می کنند استفاده کنیم این کار باعث رعایت چگالی کلمه کلیدی در متن می شود.

 

چگونه چگالی کلمات کلیدی را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه ی چگالی کلمه کلیدی این گونه عمل می کنیم که تعداد کلمه کلیدی را بر تعداد کل کلمات تقسیم می کنیم و در 100 ضرب می کنیم. مطالبق فرمول زیر:

چگالی کلمات کلیدی = ( تعدادکلمه کلیدی / تعداد کل کلمات ) * 100

به عنوان مثال: اگر متنی دارای 1000 کلمه باشد و تعداد کلمه کلیدی 200 تا باشد، چگالی کلمات کلیدی به صورت زیر محاسبه می شود:

5= *100( 200/ 1000)

حد مجاز چگالی کلمات کلیدی بین 1 تا 2 می باشد و توجه داشته باشید که چگالی کلمات کلیدی تنها یکی از معیار های موتور های جستجو برای بالا بردن صفحات است.

استفاده کردن از مشتقات کلمات کلیدی:

مشتقات کلمات کلیدی، کلماتی هستند که از آن ها نیز به کلمه ی کلیدی اصلی می رسیم با یک مثال آن را دقیق تر توضیح می دهیم:

به طور مثال اگر شما بخواهید لپتاپ خریداری کنید علاوه بر گزینه ی اصلی خرید لپتاپ شما ممکن است گزینه ی خرید قسطی لپتاپ را نیز جستجو کنید. پس با استفاده از این کلمه ی مشتق شده از کلمه ی کلیدی اصلی سایت شما، امکان بازدید از سایت خود را بالا می برید.

محاسبه چگالی کلمات کلیدی

 

نحوه ی توزیع کردن کلمات کلیدی در محتوای سایت ها:

در رابطه با keyword Density حالت استانداردی وجود ندارد ولی یک سری توصیه ها را باید رعایت کنیم. مثلا پیشنهاد گوگل این است که باید کلمات کلیدی در عنوان اصلی، عنوان فرعی، پاراگراف اول، نتیجه گیری قرار بگیرند. این خود نکته ای دارد به این معنی که باید کلمات کلیدی در متن پراکنده شوند وگرنه قطعا کاربران از اینکه یک کلمه مدام پشت سر هم تکرار شوند خسته می شوند پس بهتر است کلمات کلیدی در سارسر متن پخش شوند و حتی از کلمات کلیدی فرعی و مشتق شده نیز استفاده شود.

 

خوشه بندی کردن ( Keyword Clustering) کلمات کلیدی در متن ها:

خوشه بندی کردن در متن ها به این معنی است که باید از کلماتی که با هم ارتباط معنایی دارند در محتوای سایت استفاده کنید که این امر خوشه بندی کلمات کلیدی گفته می شود.

با مثال واضح تر این مسئله را بیان می کنیم:

اگر مقاله ی شما در باره ی بلندترین ساختمان های کشور آمریکا است، و ” چون مرکز تجارت جهانی یک ” بلندترین ساختمان آمریکا است به طبع گوگل انتظار دارد که نام این ساختمان در محتوای شما وجود داشته باشد. پس با آوردن نام این ساختمان در محتوایتان در واقع کلمات کلیدی را خوشه بندی کرده اید.

خوشه بندی کردن ( Keyword Clustering)

 

برای بررسی چگالی کلمات کلیدی ابزار هایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • افزونه ی Yoast: این افزونه تعداد کلمات کلی سایت را محاسبه می کند و کلید واژه هایی که شما مشخص کرده اید را نیز تعدادشان را محاسبه می کند و با سبز یا قرمز شدن چراغ های این افزونه، نرمال بودن یا نبودن چگالی کلمات کلیدی مشخص می شود.

 

  • نرم افزار ورد آفیس( Office Word ): این نرم افزار که بر روی تمامی دستگاه ها نصب می شود با نوشتن متن تعداد کلمات در پایین صفحه ی ورد نشان داده می شود و سپس با زدن کلید ترکیبی Ctrl+F واژه ی مورد نظر را انتخاب کنید تا درصد چگالی کلمه کلیدی را به شما بدهد و تشخیص دهید که مناسب است یا خیر.

 

  • استفاده از ابزار آنلاین Small SEO Tools Checker: به این صورت عمل می کند که تمام کلمه یا عبارتی که مشخص کرده اید را به شما نشان می دهد.

 

  • استفاده از ابزار آنلاین Webconfs Density Cheker: مانند مورد قبلی است با این تفاوت که فقط کلمات را نشان می دهد، عبارت ها را نشان نمی دهد.

 

  • استفاده از ابزار آنلاین SEO Review Tools Keyword Cheker : این ابزار بهترین وسیله است به این صورت که کلمات کلیدی در یه صفحه را چک می کند و در صورت بیش از اندازه بودن هشدار می دهد.

 

سوالات رایج درباره ی چگالی کلمه کلیدی:

  1. چگالی کلمه کلیدی یعنی چه؟

در یک محتوا نسبت تعداد کلمات کلیدی به کار برده به تعداد کل کلمات محتوا چگالی کلمات کلیدی گفته می شود.

 

  1. آیا هرچه چگالی کلمات کلیدی بیشتر باشد سئوی سایت بالاتر می رود؟

خیر، بلکه باید مقدار چگالی کلمات کلیدی نرمال باشد. نباید به گونه ای باشد که مخاطب از تکرار زیاد کلمات خسته شود. و حتی موتور های جستجو نیز در صورت ازدیاد کلمات کلیدی سایت را ضعیف نشان می دهد و تصور بر این است این سایت محتوای مفیدی برای مخاطب ندارد.

 

  1. چه کلماتی می توانند به عنوان کلمات کلیدی تلقی شوند؟

باید در نظر داشته باشید که فقط نباید به کلمه ی اصلی اتکا کنیم بلکه کلمه یا عبارتی که هدف سایت را بیان می کنند نیز می توانند از جمله ی کلمات کلیدی حساب  شوند.

 

جمع بندی

پس در عین حال که کلمه ی کلیدی مهم ترین واژه در محتوا است، اما مانند همه ی چیز های دیگر افراط و تفریط در آن ها درست نیست، در مورد این مقوله هم باعث پایین آمدن سئو سایت شما می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چکار کنید که به حد نرمال در این زمینه برسید به بخش مشاوره سئو ما بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

محبوب ترین دسته بندی ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟