تاپیک کلاستر ( Topic Cluster) چیست؟

تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه ای یکی از مهم ترین و بهترین روش های تولید محتوا برای سایت ها و بالا بردن سئوی سایت ها است. برای اطلاعات بیشتر درباره ی سئو به بخش آموزش سئو داخلی مراجعه کنید. در گذشته روش های زیادی برای بالا بردن امتیاز پیج ها بوده است ولی به خاطر تغییر کردن الگوریتم های گوگل این روش ها دیگر منسوخ شده اند. این روش یکی از به روز ترین روش ها برای تولید محتوا است. توصیه ی ما به شما این است اگر شما دارای سایت هستید یا تولید محتوا می کنید حتما از این روش استفاده کنید چرا که به تنهایی قادر است ترافیک ارگانیک و سئوی شما را افزایش دهد. ما در سایت وبتانیک به طور کامل روش محتوای خوشه ای را برای شما شرح داده ایم.

 

تاپیک کلاستر ( Topic Cluster) چیست؟

محتوای خوشه ای مجموعه ای از مقاله ها و صفحات وب بهم وابسته است که به یکدیگر لینک می دهند. در واقع در ابتدا یک صفحه جامع یا پیلار داریم که در این صفحه برای بهتر درک کردن موضوعات به صفحه های دیگر سایت ارجاع داده می شوند. این کار باعث می شود سایت شما معماری منسجمی داشته باشد و موتور های جستجو راحت تر پیج شما را درباره با موضوعات مرتبط شناسایی کنند.

 

صفحه ی پیلار ( Pillar Page ) چیست؟

pillar page

این صفحه همان صفحه ی اصلی Topic Cluster است که به صورت کلی موضوع درخواستی را توضیح داده است. در پیج جامع برای ریز شدن و بهتر فهمیدن موضوعات به لینک هایی از همین سایت ارجاع داده می شوید تا به مفهوم اصلی برسید.

مثال: اگر موضوع خرید خودرو باشد، خیلی از مفاهیم را در بر می گیرد مانند قسطی خریدن، مدل و … اگر قرار باشد که همه ی آن را در پیج اصلی بیاوریم مخاطب ممکن است خسته شود اما اگر در ابتدا تنها 200 کلمه نوشته سپس کاربر را ترغیب کنیم که به لینک های مربوط سر زده و اطلاعات بیشتر کسب کند خیلی بهتر می شود.

 

صفحه ی خوشه ای ( Cluster Page ) چیست؟

صفحه کلاستر

این صفحات همان صفحاتی است که گفتیم برای ریز و دقیق تر شدن در موضوع به کار می روند. همان مثال ماشین: برای هر کدام از موضوعات مانند: تفاوت ماشن داخلی با خارجی یا شرایط قسطی مقاله های کاملی در پیج مشخص نوشته شده است که به آن ها لینک داده می شوید. به این پیج ها Cluster گفته می شود.

پس می توانیم بگوییم که موضوعات پیلار تقریبا عمومی و کاربرپسند هستند و موضوعات کلاستر محبوبیت کمتر دارند چون فقط طبق خواسته ی یک سری از افراد است.

 

به چه صورت در تاپیک کلاستر لینک سازی کنیم؟

طبق روال در صفحات پیلار ما به صفحه های خوشه ای لینک می دهیم. اما دقت داشته باشید خودتان را محدود به یک قانون نکنید. یعنی اینکه شما در صفحه های کلاستر می توانید به صفحه های اصلی ارجاع دهید و یا اینکه حتی بین کلاستر ها هم لینک ایجاد کنید که این کار باعث بیشتر دیده شدن سایت شما و همچنین بهینه شدن آن می شود.

 

لینک سازی

در ادامه می خواهیم برای تولید محتوا یک روش قدیمی را با روش امروزه مقایسه کنیم.

 

روش محتوای آسمان خراش یا محتوای خوشه ای؟

تا چند سال گذشته محتوای آسمان خراش بسیار پر طرفدار و به شدت برای مخاطبان ارزشمند بود. این روش به این معنی است که یه موضوع به طور کامل در یک صفحه با تعداد کلمات بالا توضیح داده شود هنوز هم عده ی کمی خواهان همین روش هستند اما طبق بازخورد ها اکثر افراد روش خوشه ای را بهتر می پسندند.

در ابتدا ممکن است فکر کنید محتوای آسمان خراش کلمه ی کلیدی بیشتری را دارد پس باعث بالا رفتن Rate  آن می شود، اما این نکته را دقت کنید که در همان مثال ماشین این روش فقط درباره ی عبارت فروش ماشین بازدهی بالایی دارد اما دیگر درباره ی جزییات مانند انواع ماشین و مشخصات هر کدام خیلی بازدهی خوبی ندارد در حالیکه در مدل کلاستر برای هر نوع ماشیت مقاله ای جداگانه و دقیق نوشته شده است. در مدل کلاستر چون دارای صفحات ریز تر است باید مواظب پدیده ی کنیبالیزیشن باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ی کنیبالیزیشن چیست؟ مراجعه کنید

 

قابلیت های مدل Topic Cluster:

  • می توانید رتبه ی یک گوگل را داشته باشید: همان طور که در شکل زیر می بینید تعداد لینک هایی که از پیلار به کلاستر ها یا بر عکس داده می شود با بالا رفتن میزان سئو ی وبسایت شما رابطه ی مستقیم دارد. این آزمایش توسط سایت هت اسپات انجام شده است.

 

  • هزینه هایتان کاهش می یابد: به این صورت که شما فقط برای چند کلاستر هزینه می کنید اما به خاطر ارجاع دادن ها خیلی زود بقیه ی کلاستر ها هم امتیاز می گیرند و سئو بالا می رود.

 

  • نرخ پرش کاهش می یابد: پرش به معنی این است که کاربر وارد سایتی می شود و به هر دلیل خیلی سریع بیرون می رود که باعت بالا رفتن نرخ پرش می شود. اما در مدل کلاستر که لینک های زیادی برای کلیک کردن وجود دارد کاربر برای جزیی تر شدن روی آن ها کیلیک می کند که همین باعث می شود نرخ پرش شما از بین برود.

 

  • مدیریت محتوا ها: کسانی که وبسایت دارند قطعا بعد از مدتی که حجم نوشته ها بالا می رود  فراموش می کنند که قبلا  قول چه موضوعی را به مخاطبان خود داده اند یا اینکه الان درباره ی چی چیزی بنویسند. اما در مدل کلاستر به دلیل نظم و دسته بندی که وجود دارد این مشکل گره محتوایی حل می گردد.

 

  • دوست شدن با مخاطبان: با کلاستر کردن سایت باعث می شود مخطبان کمتر سر در گم شوند بلکه به راحتی موضوع مورد نظر خود را بیابند و نیازی نیست یک محتوای چند هزار کلمه ای را بخوانند. این امر باعث می شود که از سایت شما خوششان بیاید و از آن به عنوان یک منبع و مرجع برای خودشان استفاده کنند.

 

نحوه ی خوشه ای کردن محتوا:

  • درک صحیح از موضوع اصلی: ابتدا موضوع اصلی را بشناسید و سعی کنید در حیطه ی کسب و کارتان باشد. سپس از خود بپرسید کاربر چه اطلاعاتی از من می خواهد؟ آیا می توانم در این باره بنویسم؟ آیا می توانم این موضوع را به موضوعات کوچکتر تقسیم کنم؟ سپس شروع به نوشتن کنید.

 

  • پیدا کردن کلمه کیدی برای موضوعات: سعی کنید کلمات کلیدی که به چشم کاربر بیاید انتخاب کنید. برای این کار می توانید از سایت های رقیب نیز استفاده کنید و ببینید چه کلماتی را انتخاب کرده اند که محتوای موفقی دارند و حتی می توانید با دقت بیشتر ببینید چه کلمه ی کلیدی مفیدی وجود دارد که دیگر به کار نبرده اند.

 

  • طراحی کردن صفحه ی پیلار و کلاستر ها: برای این کار ابتدا باید از صفحه ی اصلی شروع کنید. این صفحه باید شامل انواع موضوعات کلی باشد ولی جا برای موضوعات فرعی بگذارید. سپس نوبت به طراحی کلاستر ها می رسد که به صفحه ی اصلی لینک داده می شوندو موضوعات فرعی را در بر می گیرد. صفحه ی پیلار باید شامل عناوین اصلی و فرعی، تعداد کلمات، واژه های کلیدی و لینک دادن به صفحات رقبای معروف.

 

  • نوشتن محتوای پیلار و کلاستر: حال نوبت نوشتن محتوا برای صفحه ی اصلی و خوشه ها است. باید به گونه ای بنویسید که مخاطب را به کلیک کردن بر روی لینک ها تشویق کند.

 

جمع بندی

همیشه سعی کنید برای شروع هر کاری ابتدا از بهترین متد ها و مزایا و معایب آن ها با خبر شوید، برای این کار می توانید از بخش مشاوره سئو ما کمک بگیرید. سپس درباره ی روش کار خود تصمیم بگیرید. قطعا امروزه بهترین روش برای نوشتن محتوا های سایت ها روش کلاستر یا همان خوشه ای است که به دلیل لینک های زیادی که به صفحات فرعی سایت داده می شود باعث می شود موتور های جستجو آن ها را سریع تر ببیند و به طبع سئوی سایت شما بالا برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

محبوب ترین دسته بندی ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟