متا دیسکریپشن ( meta description ) چیست؟

دیسکریپشن یا meta description چیست

دیسکریپشن از جمله فاکتور هایی است که به صورت غیر مستقیم تاثیر بسیار زیادی بر سئو وب سایت دارد. این بخش از جمله مباحث آموزش سئو داخلی در وب سایت وبتانیک است.دیسکریپشن همان توضیحاتی است که در صفحه ی سرچ گوگل زیر عنوان وب سایت می آید و توضیح مختصری در رابطه با این که این پیج در مورد چه موضوعی صحبت می کند است.

 

دیسکریپشن همان توضیح زیر عنوان است

علت مهم بودن دیسکریپشن در سئو

در گذشته متا دیسکریپشن بر روی سئو بسیار تاثیر گذار بود و از اجزای مهم بهینه سازی بود. اما بعد ها گوگل اعلام کرد که این مقوله تاثیری برای رتبه بندی سایت ها ندارد. طبق تحقیقات وب سایت YOAST، گوگل خود برای هر سایت دیسکریپشن های مختلفی را می سازد که بیشتر هم از قسمت مقدمه استفاده می کند. البته نه این که همیشه به صورت مشابه برای همه ی سایت ها این کار را انجام می دهد اما عمدتا روال کار آن به این صورت است.

 

دلایل اهمیت متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن علاوه بر این که بر روی سئو تاثیر می گذارد روی موارد دیگری مانند افزایش کلیک، بالا رفتن ترافیک، افزایش درامد و نرخ تبدیل سایت نیز تاثیر می گذارد.

  • با دیسکریپشن متناسب نرخ کلیک افزایش می یابد: کاربران در صفحه ی سرچ هنگامی که دیسکریپشن سایتی را مطالعه می کنند، اگر آن متا غنی باشد کاربران را تحریک به کلیک کردن می کند.

 

  • نرخ ترافیک افزایش می یابد: طبیعتا با افزایش نرخ کلیک نرخ ترافیک سایت نیز افزایش می یابد.

 

  • نرخ تبدیل افزایش می یابد: متا دیسکریپشنی که با موضوع صفحه هم خوانی داشته باشد و کاربر را متقاعد کند که اطلاعاتی را که می خواهد در این پیج هست برای کاربران جذاب است پس باعث بالا رفتن نرخ کلیک و ترافیک می شود که این ها نیز باعث افزایش نرخ تبدیل می شود.

 

  • به موتور های جستجو کمک می کند: توضیحات متا به موتور های جستجوی گوگل کمک می کند تا صفحه را بهتر درک کند و رتبه بندی بالا تری بگیرد.

 

  • افزایش اعتماد کاربران: با استفاده از متا دیسکریپشن مناسب به کاربران این اطمینان را می دهید که این صفحه شما را به هدفتان می رساند.

 

  • برای کاربران جلب توجه می کند: با استفاده از دیسکریپشن می توانید نوجه کاربران به صفحه ی خود جلب کنید و به آن ها بگویید که مطالب این پیج چقدر مفید و کارا است.

 

اما این را بدانید که گوگل همیشه از توضیحات پیش فرص وب سایت ها استفاده نمی کند و برای این کار دلایلی دارد. که طبق گفته های جان مولر این دلایل عبارتند از:

  • از توضیحات ضعیف و نا مناسب استفاده می کنید: اگر توضیحات فقط برای جلب توجه کاربر نوشته شده باشد، و اطلاعات مفیدی از سایت به کاربر ندهد مثلا به صورت بی رویه از کلمات کلیدی استفاده کرده باشد، گوگل دیسکریپشن شما را تغییر می دهد.

 

  • اگر دیسکریپشن شما در صفحات مختلف یکسان باشد: اگر توضیحات متا برای صفحه های مختلف سایت یکسان باشد گوگل خود دیسکریپشن برای آن ها ارائه می دهد.

 

  • اگر عبارت جستجو شده با متا دیسکریپشن هم خوانی نداشته باشد: اگر کلمه ی مورد نظر کاربر در قسمت متا موجود نباشد. به طور مثال ما دو واژه ی ایران هاست و iranhost را جستجو کرده ایم:

 

متا با موضوع سرچ شده هم خوانی دارد

 

چون کلید واژه ی ایران هاست موجود است پس تغییر در توضیحات داده نشده است.

 

متا با موضوع سرچ شده هم خوانی ندارد

اما در این جا چون iranhost در متا نیامده است پس گوگل خود تغییراتی داده است.

 

چگونه meta description را بنویسیم؟

درست است دیسکریپشن یک متن بسیار کوتاهی است. اما همان طور که در بالا گفته شده مزایای بسیاری برای بالا بردن رتبه و سئو ی سایت دارد.

 

موارد زیر را باید برای نوشتن دیسکریپشن رعایت کنید:

  • تعداد کلمات به کار رفته در دیسکریپشن از حد مجاز بیشتر نشود: در هر متا مانند عنوان نباید طول عبارات از حد مجازی بیشتر شود معمولا این مقدار برابر 160 کلمه است. اگر از این مقدار تعدی کنید کلمات مازاد حذف می شوند و به صورت … نشان داده می شوند.

 

  • برای صفحات مختلف دیسکریپشن یکسان ننویسید: یکی از اشتباهات رایج این است که برای صفحات مختلف متای یکسان نوشته شود. مثلا برخی از وب مستر ها برای تمامی صفحات سایتشان می نویسند که بر روی این صفحه ی جذاب کلیک کنید. گوگل اصلا این کار را نمی پسندد.

 

اما گاها ممکن است شما محصولات کاملا مشابهی داشته باشید که تنها تفاوت مثلا در رنگ آن ها باشد. در این گونه موارد اشکالی ندارد توضیحات یکسان بنویسید به شرطی که از تگ کنونیکال استفاده کنید.

 

یک متا دیسکریپشن حرفه ای باید این نکات را داشته باشد:

نوشتن دیسکریپشن حرفه ای

شما به عنوان یه سئو کار حرفه ای برای این که دیسکریپشن مناسبی یرای صفحات وب سایت بنویسید باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • از دیسکریپشن های رقبا ایده بگیرید مخصوصا کسانی که در رتبه های بالا هستند.

 

  • یونیک باشید، یعنی سعی کنید توضیحاتی متفاوت و جذاب تر از دیگران ارائه دهید.

 

  • عبارتتان در یک کلام مختصر و مفید باشد.

 

  • از کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

  • از عبارت های ریاضی استفاده نکنید.

 

  • عبارتی که می نویسید جذاب و ترغیب کننده باشد.

 

  • کاربران را به چالش دعوت کنید.

 

  • از اغراق و دروغ به شدت بپرهیزید.

 

  • متا دیسکریپشن شما باید مطابق با موضوع صفحه باشد.

 

آموزش تصویری متا دیسکریپشن در ورد پرس:

 

آموزش متا دیسکریپشن در ورد پرس

تا حالا دیگر باید با متا دیسکریپشن آشنا شده باشید. حال باید ببینیم این توضیحات باید در کجای ورد پرس نوشته شود. یکی از افزونه های سئو را در ورد پرس انتخاب می کنیم و به صورت زیر شروع به نوشتن می کنیم.

معروف ترین افزونه ها هم یواست و رنک مث است.

در افزونه ی یواست به قسمت توضیحات بروید و بر روی گزینه ی اسنیپت کلیک کنید. و وارد تنظیمات آن شوید:

 

افزونه ی یواست

همان طور که در تصویر می بینید در کادر مورد نظر شروع به نوشتن می کنید تا جایی که قسمت سبز رنگ، قرمز نشود.

اگر از افزونه ی رنک مث استفاده می کنید وارد صفحه که شدید به قسمت rank math بروید و گزینه ی اسنیپت را انتخاب کنید.

 

افزونه ی رنک مث

حالا در کادر نشان داده شده عبارت مورد نظرتان را بنویسید و طبق رنگ بندی بالا اگر خیلی کوتاه یا خیلی بلند بنویسید به رنگ قرمز در می آید اما اگر استاندارد نوشته شود سبز رنگ می شود و در انتها بستن ویرایش گر را بزنید.

 

افزونه ی رنک مث

نتیجه گیری

متا دیسکریپشن از جمله مسائل اساسی در تعیین سئو است که به صورت غیر مستقیم تاثیر بسازیی در رنکینگ سایت شما دارد. شما می توانید با رعایت نکات کلیدی در این عبارت کوتاه نرخ ترافیک، کلیک و درامد وب سایت خود را بالا ببرید.هم چنین اگر متا دسکریپشن صفحات شما دچار مشکل شده و یا به طور صحیح از آن استفاده نکرده اید میتوانید از خدمات سئو سایت تیم ما استفاده نمایید تا این مشکل را برای همیشه برای شما حل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

محبوب ترین دسته بندی ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟