زامبی پیج Zombie page چیست؟ و تاثیر منفی آن در سئو

زامبی پیج Zombie page چیست؟

زامبی پیج Zombie page چیست ؟ یکی از مهم ترین اصطلاحاتی که در آموزش سئو داخلی با آن در ارتباط هستیم زامبی پیج است. این صفحات به علت این که محتوایشان قوی نیستند و یا کاربر پسند نیستند ترافیک بسیار کمی دارند یا اصلا ترافیک ندارند و از طریق موتور های جستجو در دسترس نیستند. زیرا موتور های جستجو این صفحات را در پایین نگه می دارند و تقریبا محو می شوند و این باعث پایین آمدن سئوی وب سایت شما می شود. در ادامه به تعریفی دقیق از زامبی پیج ها و نحوه ی اصلاح این پیج ها می پردازیم.زامبی پیج برگرفته از بازی ها و فیلم های زامبی که مخاطبان زیادی دارند، است. زامبی ها مردگان متحرکی هستند که نه زنده هستند و نه مرده. دقیقا مانند این صفحات که در عین حال که وجود دارند و حذف نشده اند اما به دلیل عدم استقبال کاربران ترافیکی ندارند.

 

زامبی پیج Zombie page چیست + انواع آنها

پس زمانی از شما پرسیده می شود زامبی پیج Zombie page چیست ؟ فقط در یک کلام بگویید صفحاتی که هیچ ترافیکی نداشته و ارزشی به سایت شما منتقل نمیکنند.اما انواع آنها:

صفحاتی که زمان بارگذاری بالایی دارند: برخی صفحات هستند که برای لود شدن به زمان زیادی نیاز دارند که از حوصله ی کاربران خارج است و در صورت لود شدن هم برای موبایل و یا سیستم عامل های دیگر یه صورت کامل نشان داده نمی شوند. موتور های جستجو گوگل از این گونه صفحات متنفر هستند و هیچ گونه ترافیکی را برای آن ها ایجاد نمی کنند. وجود این گونه صفحات برای سئوی وب سایتتان مانند سم هستند و ضربه ی هولناکی را به آن می زنند.

زامبی پیج Zombie page چیست؟

صفحاتی که محتوای با کیفیت پایین دارند: برخی صفحات هستند که به دلیل حجم کم و کیفیت پایین محتوا، نشان دهنده ی این هستند که سایت شما از ساختار خوبی برخوردار نیست. صفحاتی که محتوای کمتر از 300 کلمه دارند این امر را نشان می دهد که یک صفحه ی کپی برداری شده است و مطلب خاصی را ندارند که به کاربر نشان دهند. گوگل این گونه صفحات را نیز به عنوان صفحات زامبی تلقی می کند و ترافیکی را به آن ها اختصاص نمی دهد که این نیز باعث پایین آمدن سئو وب سایتتان می شود.

 

صفحاتی که نو ایندکس هستند: صفحاتی وجود دارند که زمان بارگذاری زیادی را دارند. گوگل برای تعیین کیفیت صفحات یک شاخصی دارد به این صورت که اگر صفحه ای در روند ایندکس کردن اختلال ایجاد کند و کند باشد ان را به عنوان یک پیج کم محتوا و بی ارزش در نظر می گیرد.

 

صفحاتی که سئو نشده اند: ممکن است وب سایت شما پیج های با محتوای خوبی داشته باشد اما به علت اینکه درست بهینه سازی نکرده اید گوگل آن ها را در انتهای صفحات مورد جستجو قرار می دهد.

 

صفحاتی که در سایت شما اضافی هستند: صفحاتی در پیج شما هستند مانند: تماس با ما، تاریخچه ی سایت و …. که با وجود اینکه ممکن است کاربر پسند نباشند اما برای سایت شما اطلاعات ضروری محسوب می شود و نبودن آن باعث به وجود آمدن زامبی های بیشتری می شود.

انواع زامبی

 

زامبی پیج ها چه تاثیری بر سئو وب سایت ها می گذارند؟

حالا که فهمیدیم زامبی پیج Zombie page چیست و با انواع آنها آشنا شدیم نوبت این پرسش است که این صفحات اصلا چه تاثیری در سئوی وب سایت ما خواهند گذاشت؟ برای اینکه این مفهوم را توضیح بدهم بهتر است یک بار دیگر مفهوم زامبی پیج را بگوییم. همان طور که در عالم تخیلات زامبی ها موجوداتی هستند که نه به طور کامل زنده هستند و نه مرده اما انسان ها را می کشند. این صفحات نیز این گونه هستند که نه تنها خود محتوای مفیدی را رائه نمی دهند و تراکم بسار پایینی دارند بلکه باعث افول تراکم دیگر پیج های سایت می شوند.

یکی از آسیب هایی که زامبی ها دارند اینکه بودجه ی هزینه ی خزش سایت را هدر می دهند. این صفحات که نه ترافیکی و نه تراکمی دارند اما وقتی که خزنده های گوگل وارد سایت می شوند بخشی از هزینه ی خزش را به خود می دهند و ممکن است در این بین بودجه ی خزش به پیج های با محتوا و باارزش نرسد و خود به خود تراکم این صفحه ها نیز پایین بیاید.

از آنجایی که گوگل، صفحات با محتوای پایین را دوست ندارد و حتی یک صفحه ی غنی و با ارزش را به چندیدن صفحه ی کوچک و فقیر ترجیح می دهد، پس اگر وب سایت شما نصف پیج هایش زامبی باشد در رتبه بندی گوگل بسیار پایین می رود.

 

چگونه زامبی پیج ها را در وب سایتمان بیابیم؟

تا اینجا فهمیدیم که زامبی پیج Zombie page چیست و حالا باید اونها رو پیدا کنیم. اگر بتوانید زامبی های پیج خود را سریع بشناسید و اقدام به حذف آن ها کنید موتر جستجو شما را جریمه نخواهید کرد. در ادامه به چند راه حل برای این موضوع می پردازیم:

1.  این راه حل استفاده از کنسول جستجوی گوگل است. ابتدا وارد کنسول جستجوی گول بشوید و سپس بر روی گزینه ی Performance کلیک کنید. بعد به  ترتیب روی ” + ” و page کلیک کنید. در آخر هم روی آیکون مقایسه بزنید و لیستی از سایت های با ترافیک کم را ببینید.

 

2. در این روش نیز وارد کنسول جستجوی گوگل شوید و روی گزینه ی indexing کلیک کنید. و بعد روی گزینه ی page کلیک کرده و گزینه ی Noindexed یا indexed را انتخاب کنید، تا برای شما نموداری را که صفحات ایندکس نشده را نشان می دهد، نمایان شود.

 

3. روش سوم به صورت دستی است. به این صورت است که در قسمت نوار جستجوی گوگل آدرس سایتتان را با فرمت ( site : site name ) وارد کنید. بدین ترتیب تمامی صفحات شما نشان داده می شود اگر زامبی پیجی را گوگل نشان داد باید آن را یا حذف کنید یا محتوایش را تغییر دهید.

 

جمع بندی

در این قسمت می خواهم بیشتر به شما توصیه هایی کنم که از زامبی پیج جلوگیری کنند:

  • از محتواهای کمتراز 300 کلمه خود داری کنید.
  • محتوای پیج هایتان را بروز رسانی کنید
  • ارزمحتوا های کپی شده و کم اهمیت در سایت استفاده نکنید.
  • برچسب ها را به صورت اصولی پیاده سازی کنید. برای اطلاعات بیشتر به بخش آموزش سئو و آموزش سئو تکنیکال مراجعه کنید.
  • سرعت لود شدن صفحات را بالا ببرید.
  • برای اینکه مطالب را دسته بندی کنید، برای هر دسته حداقل 3 تا 5 تا مطلب بگذارید.

در این بخش سعی کردیم علاوه بر اینکه بگوییم زامبی پیج Zombie page چیست تمامی مطالب مهم پیرامون آن همچون تاثیرش در سئو ، انواع این صفحات و نحوه ی تشخیص آنها را به شما بگوییم. این مفهوم تاثیر بسیار زیادی بر سئوی وب سایت شما دارد پس آن را جدی بگیرید. و برای اطلاعات بیشتر درباره ی عوامل موثر در سئو وب سایت ها، ما در وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ برای شما مقاله های متعددی را قرار داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

محبوب ترین دسته بندی ها

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟